Velkommen

Velkommen til Børnehuset Træet

Træet er en nyligt sammenlagt integreret institution beliggende i Rødovre midt. Vi er derfor i gang med at skabe en sammenhængende pædagogik og børnekultur med fokus på det gode børneliv i institutionen.
Vi tager udgangspunkt i, at barnet er kompetent, nysgerrig og interesseret i at samarbejde, lære og udvikle sig. Børnene skal gennem stabile og udviklende læringsmiljøer have en tryg hverdag. I et tæt samarbejde med forældrene tilstræber vi trivsel for alle børn.
Vores dagtilbud er fordelt i to huse. Vi har tre vuggestuegrupper á 12 børn på adressen Rødager Allé 123 og fire børnehavegrupper á 20 børn på adressen Brandholms Allé 31. Begge afdelinger har legepladser som stimulerer børnenes udvikling. Vi cykler, løber, klatrer, leger i sandkassen og går på opdagelse i busken. Vi ser udemiljøet som et læringsrum, hvor flere sanser kan bliver stimuleret. Når vi sidder og læser en bog udenfor, kan man samtidig høre fuglene, mærke græsset under sig og meget andet.  Vi har fokus på de små og store fællesskaber. De nærværende voksne skaber rum til fordybelse, fantasi, sansestimulering, motorik- og sprogudvikling både inde og ude.

I børnehaven er der inde og udeværksted. Her laver vi kreative aktiviteter med børnene i mindre grupper. Vi har fokus både på det enkelte barn og på gruppen og giver plads til at børnene kan eksperimentere og herigennem får succesoplevelser. De kreative processer foregår også i vuggestuen.

I vuggestuen sover børnene til middag. Nogle børn har brug for at sove mere end en gang i løbet af deres arbejdsdag, så får de mulighed for det. Vi vækker som udgangspunkt ikke børn. Dette kan I læse om på AULA.
I børnehaven hviler vi med børnene efter frokost. Her får børnene mulighed for at slappe af og fordøje formiddagens indtryk.

Begge huse tager på ture i nærmiljøet.

Når de store vuggestuebørn nærmer sig børnehavestart går vi på besøg i børnehaven, for at gøre opstarten og overgangen lettere. Jeres barn kan dog godt alligevel have brug for korte dage i opstarten og en forælder, der kan være ”standby”.